Select Page

ATV-3 “Eduardo Amaldi” – Menajer de lux

ATV-3 “Eduardo Amaldi” – Menajer de lux

Prăbușire controlată. Plină de deșeuri, nava ATV a ESA a pornit drumul fără de întoarcere spre pământ în a cărui atmosferă se va dezintegra peste câteva zile.

Moscova / Washington – Nava spațială automată europeană de cargo “Edoardo Amaldi” (ATV-3) a reușit să se desprindă de Stația Spațială Internațională (ISS). A început așadar prăbușirea finală pe ultimul drum. La bord sunt 1.300 kg de deșeuri solide și lichide care s-au acumulat pe ISS, care vor arde impreuna cu nava de cargo în timpul re-intrării în atmosferă.

Manevra trebuia să aibă loc marți, 25 septembrie, dar a fost amânată din cauza unor probleme tehnice, pe vineri. Potrivit Agenției Spațiale Europene ESA nava ATV nu a recepționat corect o comandă de la modulul rusesc al ISS. Păi mi se pare normal: cine primește cu drag comenzi rusești…? Deja în luna august a existat un incident cu nava ESA. Deoarece motoarele cargo-ului ATV-3 s-au oprit 11 minute prea devreme, corectura traiectoriei de zbor al ISS nu a fost suficientă, și stația spațială nu a fost ridicată la altitudinea planificată. Abia o a doua încercare a reyolvat situația.

Acum, cu două manevre de frânare, nava cargo va fi adusă la o traiectorie de re-intrare în atmosferă. Apoi duzele de manevrare vor destabiliza puternic traiectoria, astfel încât transportatorul, lovindu-se puternic de atmosferă, să se spargă repede în segmente mici. Un înregistrator de date de zbor la bord va colecta datele privind re-intrarea și dezintegrarea.

Pe ISS, la aproximativ 420 de kilometri deasupra noastră, sunt în prezent trei cosmonauți ruși, doi astronauți americani și un astronaut japonez. Malfuncțiunea recentă a ATV-3 “Edoardo Amaldi” nu a împiedicat activitatea lor, spun ei.

Nava spațială de 20 de tone, numită după fizicianul italian Edoardo Amaldi (1908-1989), a fost lansată printr-o rachetă Ariane-5 de la Kourou în Guyana Franceză la sfârșitul lunii martie, și a dus șapte tone de provizii în spațiu. ESA va continua până în 2014 aceste misiuni de aprovizionare, costurile fiind undeva la 450 milioane de EUR.

About The Author

Video recente

Loading...